Meest gestelde vragen
Bekijk hiernaast de meest gestelde vragen. Heb jij een vraag die hier niet bij staat? Neem dan contact met ons op.
-
Wil je dat een bouwdepotdeclaratie wordt uitbetaald in 2024? Dan zijn dit de mogelijkheden:
- Zorg ervoor dat je bouwdepotdeclaratie via e-mail en/of post uiterlijk maandag 16 december 2024 door ons ontvangen is.
- Zorg ervoor dat je je bouwdepotdeclaratie via Mijn Hypotrust uiterlijk dinsdag 17 december 2024 hebt ingediend.
-
Bij het afsluiten van een hypotheek kun je een deel van het hypotheekbedrag in een bouwdepot plaatsen. Dit geld kun je gebruiken om verbouwkosten of de bouw van een nieuwbouwhuis te betalen. De hoogte van het bouwdepot is onder andere afhankelijk van de waarde van jouw woning voor en na verbouwing.
Op deze pagina lees je meer over het bouwdepot.Je bouwdepot beheer je via Mijn Hypotrust. In je persoonlijke omgeving kun je facturen uploaden, wijzigingen doorgeven en het saldo van je bouwdepot checken. Ook zie je wanneer je je rekeningen betaald krijgt. Met Mijn Hypotrust heb je op elk moment een actueel overzicht.
-
Je kunt gebruikmaken van het bouwdepot wanneer wij van de notaris een kopie van de getekende akte ontvangen. Uiterlijk 3 werkdagen na het ingaan van je hypotheek krijg je een brief thuis met een registratiecode en instructies om Mijn Hypotrust te activeren. Via Mijn Hypotrust kun je vervolgens eenvoudig gebruikmaken van jouw bouwdepot en al je declaraties indienen.
-
Via Mijn Hypotrust kun je onder het kopje 'Bouwdepot' een verzoek indienen om je bouwdepot te verlengen.
-
Je kunt gebruikmaken van het bouwdepot wanneer wij van de notaris een kopie van de getekende akte ontvangen. Uiterlijk 3 werkdagen na het ingaan van je hypotheek krijg je een brief thuis met een registratiecode en instructies om te activeren. Via Mijn Hypotrust kun je vervolgens eenvoudig gebruikmaken van jouw bouwdepot en declaraties indienen.
Je kunt je rekeningen eenvoudig online declareren via Mijn Hypotrust door een foto van de bonnen en facturen te uploaden. Wij betalen vervolgens de kosten uit je bouwdepot. Dat kan aan jou zijn als je het geld hebt voorgeschoten. Of rechtstreeks aan de aannemer of leverancier.
Maak je gebruik van Mijn Hypotrust?
- Ja? Dan kun je 24/7 declaraties indienen in jouw portaal. Klik hier om in te loggen.
- Nee? Maak dan hier een account aan, zodat je 24/7 declaraties kan indienen via jouw portaal. Over een aantal werkdagen krijg je van ons een brief met de nieuwe code en een handleiding van het portaal.
-
De einddatum van je bouwdepot vind je terug in Mijn Hypotrust. Maak je nog geen gebruik van Mijn Hypotrust? Dan kun je de einddatum vinden in de welkomstbrief of in het mutatieoverzicht dat je elke maand van ons ontvangt.
-
Je kunt het verbouwplan veranderen als dit de waarde van je woning verhoogt. Je hebt hiervoor wel toestemming van ons nodig. Wil je jouw verbouwplan veranderen? Ga dan in Mijn Hypotrust naar ‘Verbouwplan wijzigen‘ en vul de gegevens in. Vervolgens beoordelen wij het nieuwe verbouwplan. Soms vragen wij om extra informatie, zoals een nieuw taxatierapport. Het verwerken van dit verzoek duurt ongeveer 10 werkdagen.
-
Over het geld in je bouwdepot krijg je van ons rente. De hoogte ervan is gelijk aan de hypotheekrente die je betaalt. Verleng je je bouwdepot? Dan krijg je geen rente meer.
-
We beoordelen je declaratie binnen 6 werkdagen. Is je declaratie goedgekeurd? Dan betalen wij het geld binnen 1 werkdag uit. Als je declaratie niet is goedgekeurd laten we je dit weten.
Zodra je declaratie is beoordeeld, ontvang je een notificatiemail dat er een bericht klaarstaat in Mijn Hypotrust. Heb je nog geen account? Dan kun je hier een account aanmaken. Binnen enkele dagen ontvang je thuis een brief met de nieuwe code en een handleiding.
-
Je ontvangt geen bevestiging wanneer wij een rekening uit je bouwdepot betalen. Je kunt wel de voortgang van je bouwdepot volgen via Mijn Hypotrust.
In de eerste week van een nieuwe maand ontvang je van ons een mutatieoverzicht per post. Met dit mutatieoverzicht kun je controleren welke rekeningen wij uit je bouwdepot hebben betaald.
-
Houd je aan de regels hieronder:
- Bij bestaande bouw moet het aflever- of factuuradres gelijk zijn aan het onderpandadres. Bij nieuwbouw mag dit ook het correspondentieadres zijn.
- De gegevens van de leverancier moeten op de factuur staan: bankrekeningnummer, adres, plaatsnaam, bedrijfsnaam, en Kamer van Koophandel-nummer.
- Uit de factuur moeten we op kunnen maken wat je gekocht hebt of welke werkzaamheden je hebt laten uitvoeren. Wordt er in de factuur verwezen naar een offerte? Stuur deze dan ook mee.
- De datum op een factuur mag maximaal 6 maanden voor de ingangsdatum van de hypotheek liggen.
- Een offerte opsturen kan ook. Daar moet wel een betaalbewijs bij zitten. We keren alleen uit als we zien dat je ook hebt betaald.
Heb je een aankoop gedaan bij of werkzaamheden laten uitvoeren door een bedrijf buiten Nederland? Houd dan ook rekening met het volgende:
- Heeft het bedrijf geen Nederlands bankrekeningnummer? Dan moet je de factuur eerst zelf betalen. Stuur de factuur met het betalingsbewijs als bijlage bij jouw declaratie in. Geef hierbij aan dat je deze declaratie aan jezelf laat uitkeren.
- We accepteren alleen facturen in het Nederlands, Duits of Engels. Vermeld bij een factuur uit Duitsland: ‘Rechnung’ en bij een Engelse factuur ‘Invoice’.
-
Geef bij het insturen van de declaratie via Mijn Hypotrust aan welk bedrag we uit welke rubriek moeten uitbetalen. Voeg hierbij de verzamelfactuur toe.
-
Bij het bepalen van je bouwdepot heb je aangegeven welk deel gereserveerd moet worden voor meerwerk. Je krijgt dan een aparte rubriek waaruit je meerwerk kunt declareren.
-
Het kan zijn dat de factuur en/of de declaratie niet voldeden aan de voorwaarden. Je vindt de afwijsreden in je berichtenbox van Mijn Hypotrust. In het bericht staat ook waar je rekening mee moet houden. Heb je een aangepaste factuur? Dan moet je een nieuwe declaratie indienen in Mijn Hypotrust.
-
Is je declaratie afgewezen? Dan vind je in je berichtenbox van Mijn Hypotrust de afwijsreden. In het bericht staat ook waar je rekening mee moet houden. Met een aangepaste factuur moet je een nieuwe declaratie indienen.
Is je declaratie nog niet beoordeeld en kom je erachter dat deze fout is? Bel dan naar 088-205 1580 om je declaratie te annuleren.
-
Als je declaratie gedeeltelijk is uitbetaald kunnen daar twee redenen voor zijn:
- We kunnen de kosten niet uit het bouwdepot uitbetalen, omdat ze niet waardevermeerderend zijn.
- Er is niet voldoende geld meer in de rubriek van het bouwdepot. In dat geval betalen we enkel het bedrag dat over is uit.
-
Is je declaratie nog niet beoordeeld en kom je erachter dat deze fout is? Bel dan naar 088-205 1580 om je declaratie te annuleren.
-
Je kunt het verbouwplan veranderen als dit de waarde van je woning verhoogt. Je hebt hiervoor wel toestemming van ons nodig. Wil je jouw verbouwplan veranderen? Ga dan in Mijn Hypotrust naar ‘Verbouwplan wijzigen‘ en vul de gegevens in. Vervolgens beoordelen wij het nieuwe verbouwplan. Soms vragen wij om extra informatie, zoals een nieuw taxatierapport. Het verwerken van dit verzoek duurt ongeveer 10 werkdagen.
Heb je de rubriekswijziging via Mijn Hypotrust aangevraagd? Dan ontvang je zodra het verzoek is afgehandeld, een notificatiemail dat er een bericht voor je klaarstaat in jouw berichtenbox in Mijn Hypotrust. In het bericht lees je of de wijziging is doorgevoerd of afgewezen. Houd er rekening mee dat de doorlooptijd van het verwerken van je verzoek 10 werkdagen in beslag neemt.
-
Een veelvoorkomende reden is dat je minder dan 50 procent van de rubriek hebt verbruikt. Wil je deze rubriek alsnog wijzigen? Dan is de kans aanwezig dat we extra documenten bij je moeten opvragen. Bijvoorbeeld een aanvullende verklaring van dezelfde taxateur.
Waarom moeten we extra documenten opvragen?
Bij het afsluiten van je hypotheek heb je een deel van het hypotheekbedrag in een bouwdepot geplaatst. Met dit deel ga je bepaalde werkzaamheden verrichten. Aan de hand van deze werkzaamheden is de marktwaarde van jouw woning na verbouwing bepaald. Vervallen bepaalde werkzaamheden? Of gebruik je niet het volledige bedrag in de rubriek voor de werkzaamheden? Dan kan dit ervoor zorgen dat de marktwaarde na verbouwing lager is. Als dezelfde taxateur in die aanvullende verklaring aangeeft dat de waarde niet lager zal zijn, dan gaan wij aan de slag met het (her)beoordelen van je wijzigingsverzoek.
De rubrieken ‘Energiebespaarbudget’ of ‘energiebesparende voorzieningen’ kunnen niet gewijzigd worden.
-
Is je verzoek nog niet beoordeeld? Bel dan naar 088-205 1580 om het verzoek te annuleren.
-
Zodra we je hebben geïnformeerd dat de rubriekswijziging akkoord is, kun je hiervan gebruikmaken. Je ontvangt deze bevestiging in je berichtenbox van Mijn Hypotrust.